יום ראשון, 12 ביוני 2011

מכתב לראש העיר

המכתב הבא נשלח לראש העיר השבוע:

המאבק להתחדשות עירונית
בשכונות דרום מערב היער


לכבוד
ראש העיר ניר ברקת
ככר ספרא ירושלים



תכניות לאלפי יחידות דיור יוקרה נמצאות בשלבי תכנון מתקדמים בעיריית ירושלים. מדובר בתכניות למורדות מלחה , מורדות משואה ועמק כרמית. אנו תושבי שכונות דרום מערב ירושלים מתריעים על כך שתכניות אלו אינן תורמות להתחדשות עירונית בשכונות הקיימות. להפך, תכניות אלו תופסות נתח נכבד מכמות הדירות שהאזור יכול לשאת ומסיתות את מוקד התכנון מהתחדשות עירונית של השכונות הקיימות. יתכן שדירות יוקרה ימלאו את קופת העירייה במיסי  ארנונה גבוהים, אך בטווח הארוך העיר תפסיד דור המשך של צעירים שגדלו פה וצעירים שרוצים להתיישב בירושלים. בפועל נשאר עם אלפי דירות בשיכונים שמצבם החברתי והפיסי מערער. אנו תושבי דרום מערב העיר יוצאים למאבק על עתיד השכונות שלנו. אנו נאבק על הקצאת קרקעות מדינה לטובת התחדשות עירונית.
ניתן לתכנן אחרת. ניתן ליצור התחדשות עירונית איכותית בשכונות דרום מערב ירושלים. אנו קוראים שתשקול מחדש את תכנון דרום מערב העיר.

אנו קוראים לך להוביל התחדשות אמיתית לדרום מערב ירושלים.

הרקע למאבק
שכונות דרום מערב ירושלים עוברות תכנון אינטנסיבי שיקבע את פניהן לעשורים הבאים. קיימת הזדמנות ליצור התחדשות מעמיקה של השכונות על בסיס קליטת צעירים והחלפת בנייני השיכונים העגומים במבנים ראויים.

הציונות המודרנית נאבקה ליישב את עם ישראל על אדמת ארץ ישראל.
לאחר קום המדינה, היה ברור מאליו שהמדינה מספקת קרקע במחיר 0 על מנת לספק דיור בר השגה לרבבות עולים חדשים. כך הוקמו שכונות דרום מערב ירושלים.

כיום המדינה הפכה לספסרית קרקעות המוכרת את אדמות המדינה לכל המרבה במחיר.  זוג צעיר אינו יכול לרכוש דירה בגלל העלות המופרזת של הקרקע. לכן ילדינו ששירתו בצבא, והגנו על המדינה, עוזבים את העיר ובעקבותיהם הוריהם.

לא ניתן להתעלם מהמצוקות החמורות של שיכוני הגשר שמדינת ישראל בנתה לפני חמישה עשורים. מצבם קשה מאוד גם פיזית וגם חברתית. את שיכוני הגשר המדינה בנתה בחיפזון ובאיכות ירודה ביותר על מנת לקלוט רבבות עולים. הבניינים אינם עומדים בתקני העמידות כנגד רעידות אדמה. הגיע הזמן לתקן את העוול הזה במסגרת התחדשות עירונית אמתית.





הפתרון לשתי הבעיות נמצא בידיים של המדינה.
המדינה חייבת לספק קרקע במחיר 0 על מנת לקדם תכניות לבינוי פינוי ולדיור בר השגה לזוגות הצעירים.

אנו יוצאים למאבק על עתיד השכונות שלנו, שכונות נפלאות עם שורשים, אשר חיים בהם אנשים מכל הזרמים. התחדשות השכונות שלנו תתרום להתחדשות העיר ירושלים.

הדרישה הבסיסית של  המאבק
שמדינת ישראל תספק קרקע במחיר 0 לתכניות בינוי פינוי ולדיור בר השגה בשכונות דרום מערב ירושלים.

עקרונות המאבק
1.                 התחדשות עירונית אמתית ע"י חיזוק השכונות הקיימות.
2.                 הקצאת קרקע לתכניות בינוי פינוי ודיור בר השגה.
3.                 הקפאת תכניות לדיור יוקרה שהם מנותקות מהשכונות הקיימות
4.                 בנייה המושתתת על עקרונות הקיימות.
5.                 הכנת תכנית לתחבורה ציבורית שתאפשר ציפוף (תוספת של הרבה דירות).

התייחסות מעשית לתכנון דרום מערב העיר
1. יש להקצות קרקע במורדות רחוב קסטה ריקה ומורדות רחוב שטרן לפרויקטים של בינוי פינוי ודיור בר השגה. במורדות רחוב שטרן ובמורדות רחוב קסטה ריקה ישנם שטחים שנוצרו מפסולת בניה ואין להם שום איכות סביבתית. שטחים אילו צמודים לשכונות רחוב שטרן ולעיר גנים והם מתאימים לפרויקטים של בינוי פינוי ודיור בר השגה שיוכלו להשתלב עם השכונות הקיימות ולחדש אותם.

2. יש לבטל את תכניות מורדות משואה, מורדות מלחה, ועמק כרמית התופסות אחוז ניכר מקיבולת האזור לבנייה חדשה. מורדות משואה ומורדות מלחה מתוכננות על אזור עם טופוגרפיה קשה. הדירות המתוכננות שם יהיו יקרות ואינן מיועדות לזוגות צעירים. שני הפרויקטים מנותקים לגמרי מהשכונות הסמוכות. ואינם תורמים להתחדשות השכונות הקיימות. מורדות מלחה ומורדות משואה הם חלק מהנוף של אגן נחל רפאים ומשיקים לגן המטרופוליני. יש לשמר אותם כחלק אינטגרלי מאגן נחל רפאים. יש לשמר שטחים אלו כשטחים ירוקים וליעד את מורדות רחוב קסטה ריקה ומורדות רחוב שטרן כשטחים למגורים.

3. בוואדי אסבסטונים בצמוד לדרך קוליץ ישנו מגרש גדול ששטחו כ 10 דונם. המגרש מוגדר כשטח חום למבנה ציבור ומשויך לתיכון לאומנויות ומדעים. חלק מהמגרש משמש כחניון ענק. חלק מהמגרש עומד ריק וסופח לתיכון לפני מספר שנים ללא ידיעת הציבור. אין הצדקה שמגרש גדול כל כך ישויך לבית ספר עם 200 תלמידים. אין הצדקה שמגרש גדול ישמש כמגרש חניה כשיש צורך חיוני לקרקע לבניית דירות. יש לנתק את השטח מתחום התיכון וליעד אותו לקרקע לבנייה.

4 .יש לבטל את תכנית כרמית היושבת על מגרש המיועד למבני ציבור ולחקלאות. שכונות דרום מערב העיר צריכות לעבור ציפוף ולקלוט אוכלוסייה צעירה שתזדקק לשטחים למבני ציבור. אסור לשנות את היעוד של עמק כרמית משטח למבני ציבור לשטח לדיור. יש לשמר את היעוד הקיים.




5. יש לפתח תכנית לתחבורה ציבורית שתיצור נגישות מקסימלית ללא רכב למוסדות ציבור ולמרכזי מסחר בתוך השכונות ובין השכונות לצירים ראשיים. יש לבחון תכניות מהסוג CAR2GO המייעלות את השימוש ברכב פרטי ומפחיתות את נפח המכוניות הנמצאות בשכונות. תכנית תחבורה חכמה המבוססת על תחבורה ציבורית תאפשר ציפוף מקסימלי של האזור יחד עם איכות חיים גבוהה. ברובע מנהטן בעיר בניו יורק , הרובע עם צפיפות האוכלוסין הגבוהה בארצות הברית ואחד הרבעים היוקרתיים בעולם, 72 אחוז מהאוכלוסייה נוסעת מידי יום לעבודה בתחבורה ציבורית.77 אחוז מהתושבים במנהטן אינם בעלי מכונית. השלמת הרכבת הקלה והארכת תוואי הרכבת להדסה עין כרם תיצור עמוד שדרה של מערכת לתחבורה ציבורית המונית שתשרת אוכלוסייה גדולה.

6. על בסיס תכנית לתחבורה ציבורית מקיפה יש לקבוע את הציפוף המקסימלי שניתן להשיג בשכונות דרום מערב העיר, ללא האילוצים הנובעים מהדרישות הנרחבות של התחבורה פרטית: הרחבת כבישים וחניוני רכב במקום בתים ושטחים ציבורים.

לסיכום
ניצבת לפנינו הזדמנות לתכנן את דרום מערב העיר עם צפיפות אוכלוסין גבוהה, אך עם אוכלוסייה צעירה, עם רצף דורות ועם  שטחים פתוחים איכותיים עם מבני ציבור ראויים ועם מערכת תחבורה ציבורית איכותית.  מדינת ישראל תיקח אחריות ותחליף את השיכונים המוזנחים בשיכונים ראויים הבנויים על פי עקרונות הקיימות ועל פי תקני העמידות כנגד רעידות אדמה . ניצבת לפנינו הזדמנות ליצור רובע לדוגמה. מאידך תכנון מתחמי דירות לעשירים תעקר את השכונות מהחיוניות שלהן, ואף תגביר את תופעת מתחמי הרפאים כדוגמת כפר דוד וימין משה.

בכבוד רב.     
תושבים למען התחדשות שכונות דרום מערב ירושלים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה